Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Závrt Společňák, povrchové exkurze a jeskyně na Ostrovsku.

15.09.2008 08:56

Víkend 12.-14.9. 2008 začal teplotně studeným, jinak velmi slunečným a větrným počasím. Po Harbechách svištěl vítr a hnal oblaka prachu z čerstvého oraniště. Byl jsem pozván jeko účastník sestupu do jeskyně Společnák, tak proč tam nevlézt a hnedka i něco nafotit. Časem o tom napíšu samostatnou zprávu. Pak jsem se byl podívat k jeskyni Verunčině, pracoviště skupiny Myotis a dále Suchým žlebem k jeskyni Kravská díra o kterou se zajímá Suchožlebská skupina. Exkurzi po žlebu jsem ukončil pod Spodní úzkou. Toto místo mě neobyčejně zajímá, protože charakter terénu se naprosto vymyká celému průběhu Suchého žlebu. Už jsem popisoval jeskyni Výtokovou se svými podivnými průvany a také tajuplné ponorové místo kousek pod jeskyní Trněného. Asi bude dobré po nějaké průtrži sem rychle přijet a sledovat kam odtéká voda, padající periodickým vodopádem právě tudy z Harbešské plošiny.

Kromě nás jsem ještě zaznamenal práce na jeskyni Lopač, kde se pokračovalo v hydrotěžbě neznámé přepadové chodby nad koncovým sifonem. Moravský speleologický klub lezl komíny v nových objevech Jedničky s úžasným průvanem a ozvěnou. Jsem zvědavý. Výsledky a shrnutí průzkumu se určitě dozvíme na jejich webových stránkách. Na skok a kus slova v pátek večer se zastavili i Plániváci.

V neděli jsme se pokusili dokončit rozdělanou dokumentaci v propasti U žebříčku. Stav lokality nám to již neumožnil, takže jsme nafotili pouze vstupní partie jeskyně. Pozdě odpoledne už v chladném počasí postupující studené vlny navštívili a prolezli jeskyně Cigánskou, ponorovou a S Oky v soustavě Ostrovských Vintok a jeskyni Studenou a V Hložku v soustavě krasové výspy Hložek. jeskyně Studená je bohužel zahrabaná liškami a co jsem jeskyni mapoval před 4-mi roky tak ucpání jeskyně se přiblížilo o 3m. Prakticky dnes je zahrabaná těsně za vchodem. Absolon zde uvádí jeskyni dlouhou asi 18m s dómkem a komínem na konci. Podle mapy terénu, kterou jsem vyhotovil také a doplněním zvětšené mapy Absolona jsem na povrchu lokalizoval kdysi puklinu vedoucí do zmíněného komínu. Tudy už lezou lišky také, takže je pravděpodobně zahrabaná celá jeskyně.

Fotogalerie z celé akce jsou zde:

- Levá a pravá stěna jeskyně Cigánské. Ukázkové boční erozní výmoly. Je to blízko k povrchu a celá lokalita zarůstá kořeny.

- Sekundární, ale stejně zanesené odvodnění horizontální horní úrovně. Stav jeskyně je silně porušený ostrovským žlebem a blízkostí povrchu.