Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

PF (pour felicite)2011, anebo FP (faux pas) ČSS?

07.01.2011 11:03

Členská základna ČSS čítá kolem 1400 členů v 60-ti základních organizacích. Kdo je šikovný, možná si přesné údaje na speleo.cz najde. Na stránkách nedávno vyšlo novoroční přání PF 2011 s logem České speleologické společnosti. Je na ní obrázek jeskyňáře v 9. sifonu Nového Sloupského koridoru. Nevím, kdo ho tam umístil, zda redakční rada, nebo předseda ČSS, ostatně je to jeho fotografie, nebo někdo jiný. To asi těžko s cizí fotkou. Teoreticky ano, protože jde o web veřejný by to mělo jít komukoliv.

PF bych řadil k podobným druhům prezentace jako různá ocenění, diplomy, přání, které by mohlo být i reprezentační, slavnostní, přirozené, zachovávající slušnost, dekórum a taky alespoň hezké a k tématu. Když jej někdo vydá za 1400 řádných platících členů, mohl by se aspoň poradit. Nevím jestli to proběhlo v redakční radě, nebo aspoň v úzkém kruhu předsednictva. Například korespondenční formou to mohlo proběhnout i v kruhu širokém. Nebo to neproběhlo vůbec. Je běžné i v některých základních organizacích, že se takto vybírá reprezentační PF z různých variant a za daleko menší počet lidí...

Ta fotografie není úplně špatná, je hodně obstojná a s nápadem. K větší dokonalosti bych zvýraznil, osvětlil horní část obličele, hlavně zvýraznil oči, ale to je věc autora. Ale mám dojem, že se pro použití na PF nehodí. Je sice určena hlavně pro jeskyňáře, ale může být nepochopena pro ostatní diváky, například pro rodiče, nebo příbuzné mladších členů. Nevypadá totiž na první pohled jako jeskyňář v jeskyni. Kdybych fotografii neznal, mohl bych si myslet, že jde o kanálníka v kanále, ožralce na chodníku v světle pouliční lampy, vojáka v blátě zákopů první světové války, anebo fragment nějakého akčního filmu. A taky jsem už někde psal, že za 1400 lidí by tam asi neměla být žádná konkrétní osoba.

Kdyby byla možnost a pod příspěvkem na speleo.cz vstup do diskuze, napsal bych to určitě tam. Zde je diskuze vždy. Pohled na obrázek mi připoměl ještě porušení stanov ČSS při objevech za zmíněným 9. sifonem. Netýká se vydání tohoto PF, protože někteří výše jmenovaní o tom nemohli vědět. Když už jsem to napsal v 38. speleobulváru, měl bych to vysvětlit a dokončit. Stanovy ČSS/článek VI/4 - Práva členů: Řádný člen má právo zúčastňovat se všech akcí příslušné ZO... Správně jsem měl napsat :"Pravděpodobně porušeny", ale posuďtě sami:

Jak to vlastně bylo za 9. sifonem? K objevu došlo na sklonku r. 2008 dvěma členy Plánivské skupiny. Klíče měli půjčené od správy CHKOMK za vědomí vedoucího Pustožlebské skupiny J. Sirotka. Byli tam sami a pronikli tehdy vyschnutým 9. sifonem do objevů. V neděli, den po akci, jsem se z vlastní iniciativy pídil po jejich zážitcích a poznatcích. Při konzultaci jsem zjistil, že je 9.sifon průchozí (nekontrolovali jsme ho příliš často) a vyptal jsem se na situaci za ním. Okamžitě jsem o události telefonicky informoval Pustožlebskou skupinu, ve které jsem byl tehdy řádným členem, prostřednictvím T. Mokrého a která byla na nějaké chlastací akci v Mikulově. Sdělil jsem mu také, že je potřeba za sifonem ihned vylézt další komín a taky jsem navrhnul co nejrychlejší akci, protože hrozilo, že po deštích voda brzo zase stoupne. Taky jsem to ihned v pondělí napsal na skupinivý web, což je pravděpodobně dneska vymazáno. Jiný člen V. Kaman údajně okamžitě vyvolával hysterickou náladu, že jsem sifon před víkendem tajně vyčerpal. Nevím však jak, jedině cvičenými netopýry s kyblíčky. Už několik let jsem neměl od lokality klíče a navíc jsem byl poslední dobu v činnosti skupinou hodně monitorovaný.

Co se dělo dál. Skupina se domluvila, konkrétně 5 aktivních členů, což se dalo považovat za akci ZO Pustý žleb. Navíc došlo k dalším objevům, vysledky byly prezentovány jako činnost PŽS. Akce se uskutečnila už v pondělí po telefonátu a v pracovní době! to byla rychlost dosud nevídaná. Všichni byli vybavení lezecky, měli vrtačku, lana, fotoaparáty, rozhodně se nejednalo o nějakou náhodnou exkurzi. Postupovali přesně, jak jsem jim poposal situaci od Plániváka R. Nejezchleba. Postup byl tak rychlý, že lano v komíně se předíralo a ohrožovalo tak nejen je, ale i účastníky následující. Mě o tomto sestupu (akci ZO) jaksi zapoměli informovat i když jsem ji navrhoval a museli o tom vědět. Zjednodušeně řečeno...se na mě chlapci vysrali. Při zdůrazňování etické čistoty Pustožlebské skupiny, na kterou upozorňují hodně často někteří její členové, je to hodně pokrytecké a nečestné jenání...

Podle mého názoru tím byly porušeny stanovy ČSS ve výše uvedeném bodě. A celkově se fotografie na PéeFku ČSS mě osobně, zdůrazňuji OSOBNĚ jeví jako výsměch všem slušným, bádajícím a stanovy dodržujícím členům České speleologické společnosti.

 

Diskusní téma: PF (pour felicite)2011, anebo FP (faux pas) ČSS?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.