Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Na konec týdne...

31.07.2008 22:37

Co nového. U mě je to několik věcí. Jednak jsem otevřel diskuzní fórum k Valné hromadě 2008. I mluvící oleandři mají právo na svůj názor, proto tu fórum je. Na stránky Jeskyňáře do skupiny Pustý žleb jsem dal článek k 50. výročí založení, postavení speleologické Pustožlebské základny i s historickými fotografiemi. Jaksi chybí ten současný stav, ale k tomu se určitě dostanu. Ten čas letí (třeba tady vlevo jsem já), je to jak mrknutí okem, jeskyňaření bez základny a všeho kolem ní prostě moc nejde. Článek otiskly i webové stránky Slovenské speleologické společnosti.

Na rajče jsem dal fotky z narozenin Míši a Terezky. Na to že tam bylo přes padesát lidí, stáhnutí moc nebylo, možná nebyl odkaz. Doktor Skála se vrátil z Moldávie i se svým novým fotoaparátem a má tam taky zajímavé obrázky, včetně ukázek místních krojů a dlouhých jeskyní.

Pěkně to zavřelo na fóru Ružomberských jeskyňářů. Kromě mnoha aktuálních obrazových odkazů z akcí je tam upozornění, proč nenavštěvovat jeskyni Mrtvých netopýrů. Milan Štéc údajně poslal nějakou ženu zpět do Bratislavy i z celou výpravou. Chce to pročíst celé a nejlépe by bylo být u toho, což jsem nebyl. Sám za sebe si myslím, že kdyby mi zákazník několikrát za den změnil počty, rozměry, odstín barvy, požadavky i cenu, poslal bych ho i jinam, než do Bratislavy. Originál na webi hiking.sk je tu.

V srpnovém čísle National geographic vyjde od Romana Mlejnka (fotky Zajochovy) v oddíle Česká mozaika článek Dobrodružství v Poseidonu. Na webu geografiku to ještě není, ale určitě bude. Běžný populární článek o tom, jak jsou průzkumníci a objevitelé systému odvážní a mě na začátku zaujala zajímavá věta v tomto smyslu: Systém leží těsně od frekventované turistické cesty a dosud tomu nikdo včetně jeskyňářů nevěnoval pozornost. Musím říct, že dosud mnoho jeskyňářů této směsi rozpukaných skal a rozsedlin nemá odvahu, ani důvod říkat jeskyně. Když jsem tuhle prolízal trhliny za Skalním chrámem na podzim 1978 z prostého důvodu se na vandru vyspat v suchu, jeskyně jsem v tom vskutku neviděl, ale musím přiznat, že to bylo neobyčejné dobrodružství. Dneska je jiná doba. Napadlo mě JESO. Článek o Poseidonu vyšel i ve Sborníku speleofóra 2008. Fotografie z ptačí perspektivy a mapa půdorysu jeskyně byly téměř naprosto stejné, zmapovat a nakreslit 27km dlouhou jeskyni určitě nesmírně obtížné. Co na to JESO. Kolik má tedy jeskyně vlastně vchodů, nekonečno? Každý vchod musí mít evidenční kartu atd. atd., co s tím.

A nakonec ještě prosba pana Johanka o zaslání údajů o jeskyních Moravského krasu i s jejich GPS polohami a stručnými údaji (jeden z důležitých údajů, zda je jeskyně zamčená a jak), o tohle ČSS požádal v půlce června na webu společnosti. Tak mu už někdo konečně odpovězte. Seznam existuje, jmenuje se JESO, momentálně není k dispozici, protože referenti mají plné ruce práce...