Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Lopač, Spojnice a víkend

27.01.2009 22:41

Na Lopači probíhaly v sobotu menší technické práce. V neděli pak průzkum jednoho komínu těsně za přítokovým jezerem v Novém Lopači. A tak jsem pomohl, byť jen transportem kovového beamentu k Druhému vodopádu. Zajímavý byl průstup zejména Závalem, kde se mi přípravek několikrát zakousl a bylo potřeba hledat různé jiné polohy a varianty a také couvací manévry. Celou jeskyni, hlavně všechny nízké chodby jsem absolvoval pozpátku, což učinilo akci navíc zajímavou. V sobotu odpoledne jsme si prolezli Spojnici, spojovací chodbu mezi jeskyněmi Pikovou dámou a Spirálkou. Se svolením Plániváků jsme se pokusili pořídilt i pár fotek. Spojnice a Spirálka byla plná lidí, protijdoucí družstvo jsme naštěstí potkali v širokém místě, kde se dalo vyhnout.

Po této akci jsem konečně pochopil, o čem je Spojnice. Byl jsem v ní naposledy sice hodně dávno, ale vždy ze strany Pikovky a čas může zkreslovat. Dříve jsem ji procházel hodněkrát a připadala mi vždy docela náročná. Už jsem na to přišel. Spojnice ze strany Spirálky je opravdu o ničem. Všechny těžké úseky se lezou dolů. Propástku za sifonkem nekomplikují mokré overaly i když se nyní místo kaluže fest prášilo a Twistovka připomíná sjezd tobogánem po hlavě. Největší a nevystrojené stupně se seskakují a tak podobně. Krása a obtížnost Spojnice vynikne právě a jedině od Pikovky, zejména návraty z důvodu zaplaveného sifonku uprostřed. V Ledové chodbě je na teploměru nula, poslední kaluž byla zamrzlá. Na rampouchy je ještě brzo a taky byl suchý podzim. Množství ledu je pak přímo úměrné množství  sněhu a srážek, které musí dolů proniknout. Z ledové výzdoby se mohou návštěvníci těšit až do konce jara, pokud se ovšem nerozpustí v povodňové vlně, která vystoupá někdy až do středních pater.

V neděli jsem provedl několik menších akcí včetně povrchové hlídky lezeckého družstva v Lopači. Neměl jsem moc chuti oblíkat mokrý overal po ránu, raděj jsem se prošel trochu po povrchu kolem Ostrova a Císařské jeskyně.

Fotky jsou na Rajčeti:

- Twistovka, zúžené místo, které je nutno překonávat plazením se nalézá téměř přímo pod Wankelovým závrtem.

- Balcarka z žabí perspektivy. Štěstím je pro tohoto obojžívelníka, že zimu prospí. Kuba totiž umí utopit i rybu...