Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Hledej deset rozdílů....

17.04.2008 21:22

 

Aneb nová speleologická hra…Pamatujete si na dětská léta, na Mateřídoušku a Ohníček? Redaktoři předložili dva navzájem mírně pozměněné obrázky a záleželo na bystrosti dítěte, jak se s hádankou vypořádá. Já předkládám dvě fotografie. Fotografii „A“ od Marka Audyho a fotografii „B“ ode mne.

Na tomto místě bych chtěl všechny rejpaly upozornit, že proti Markovi Audymu nemám vůbec nic. Sešli jsme se ke konci roku 2007 na startovní čáře u Kolaříků i s Pustožlebskou skupinou a dohodli jsme mapovací a fotografickou exkursi do Velkého komínu. Nejsem píča, abych si nemohl domyslet, když se ve velkých objevech a před speleofórem objeví profesionální fotograf s aparaturou, že se jedná o pořizování fotek do sborníku. Marek mě ujistil, že si nehodlá dělat nějakou slávu, ani reklamu a že mi klidně fotky pošle, já se mám rozhodnout, kterou poskytnu do svého příspěvku ve sborníku. Já jsem Marka ujistil, že mi jeho fotografování vůbec nevadí a že ty fotky může klidně poslat přímo do redakce. Já taky fotím v cizích jeskyních pokud to zrovna nejsou náhodou nové, čerstvé objevy a když to dotyčné skupině nevadí, tak je klidně prdnu i na internet. Existuje přece demokratický výběr. Přítomní členové PŽS byli taky pro, takže se klidně šlo fotit.

Shodné prvky obou fotografií: Obě jsou ze stejné jeskyně (Nový Sloupský koridor – Cementová chodba), Na obou je stejný figurant (Janek Gajdošík), ve stejném overalu, se stejnou výstrojí, přílbou i světlem a je přiměřeně stejně zašpiněn. Fotografované jsou z téměř stejného místa, Markova je s o trochu větším odstupem a z větší výšky, moje byla v originále naležato s širším objektivem.

Rozdíly, které nejsou vidět: Oba snímky dělí téměř 1 rok, Béčko vzniklo těsně po objevu (prosinec 2006), jen tak pro dokumentaci. Áčko vzniklo na konci 2007.

FOTOGRAFIE "A"

FOTOGRAFIE "B"

Ty hlavní rozdíly jsou v profesionálním provedení fotky. Jednak podstatně výkonnějším fotoaparátem, digitálním zpracováním se kterým měla redakce podstatně méně práce. Další rozdíl je ve špičkovém podsvícení spodním světlem. Já osobně si myslím, že na tomto snímku je tohle podsvícení víc, než velmi rušivé, zbytečné a chaotické, ale pro výběr zřejmě zcela zásadní.

Dál bych na tomto místě chtěl říct. Nemám nic proti redaktorům sborníku Speleofóra, jsou do zkušení, znalí, chytří a demokraticky zvolení odborníci. Pro všechny, kteří zadní podsvícení neznají, neumí, nebo dokonce se jim nelíbí, je to potažmo výzva, aby se raději o nic nepokoušeli, protože dnes se jinak nefotí a své archaické výtvory si mohou strčit třeba do šuplíku. Anebo je to vzkaz, že se na to dá jít i od lesa.

Takže zbylých deset rozdílů si najděte sami, poslední rozdíl je ten, že Áčko ve sborníku 2008 je, Béčko nikoliv....

Diskusní téma: Hledej deset rozdílů....

Datum 03.11.2010
Vložil kamila
Titulek hledej deset rozdílu

dobrí den mohla by jsem se zeptat jak se top spouští čekám na vaší odpoved předem děkuji kamila zatím se mějte naschledanou

Datum 23.05.2008
Vložil zajoch
Titulek hledej deset rozdílů

Franci, nejsem z těch, kdo kritizuje cizí fotografie, spíše se snažím maximálně kritovat své. Ale tento titulek mne zaujal. Ať má Marek světlo dokudkoliv efekt je na jeho snímku následující. Podstatná část snímku je placatá tak, že placetější už je jen Sahara shora a za poledne. Ač jsem příznivcem protisvětel, na jeho snímku podsvícení totálně propadá a skutečně působí nepřirozeně. Tvůj snímek je rozhodně malebnější a navzdory použití jediného blesku dramatičtější a kontrastnější. Na druhou stranu, kdyby jsi Ty snímek identickým způsobem podsvítil do kontru, jako to udělal Marek, ten efekt podsvícení by vynikl daleko víc, a měl by daleko větší přínos. BAcha ještě na jednu věc (sorry, že tak mudruju), nevím jak byl vysoko Tvůj blesk od země, ale je tam vypálenej pruh z levého dolního rohu. Stává se mi to samozřejmě taky, lepší je vždy blesk trochu sklopit tak, aby mířil žádoucím směrem, ale těleso blesku dát víc do výšky.
TAk ahoj. Zajoch.

Datum 25.04.2008
Vložil Martin Sluka
Titulek komín

z A je vidět že postava je uprostřed vysokého vertikálního prostoru, z B nikolivěk. Protože se to jmenuje Velký komín, tak za A je správně, i když něco kontrastu a ztmavení by si to možná zasloužilo.

m.

Datum 21.04.2008
Vložil francimus
Titulek můj názor

Já odpovím oběma zároveň. Marek má světlo odshora a zespodu. Fotku A mám v přesně tak, jak šla do tiskárny. Doma do zmenšeniny jsem ji navíc doostřil, protože by nebyla srovnávatelná vůbec. Autor tam uveden je, jeho souhlas nemám. Fotky zásadně nedobarvuji, maximálně doostřuji, prostě mě to tak canon A 95 bere. Osobně si myslím, že Marek Audy fotí velmi dobře a ještě lépe fotografie dovede zpracovat. Na co jsem narážel je jakýsi způsob výběru fotek do reprezentačních časopisů společnosti, kde se hraje na nějaké vzory, mustry, nebo zásady. Prostě podle mého názoru na sterilitu sdělení. Líbí se mi třeba polské speleologické tiskoviny, kde hraje roli hlavně atmosféra. Jeskyňáři se šklebí, dělají nějakou konkrétní činnost v zimě e koulují, všede je bláto, mlha, bordel a ták. Prostě něco jiného. Ale je to jen čistě můj názor.

Datum 20.04.2008
Vložil A
Titulek cgfhj

Ty máš světlo zleva, Marek zprava a zespodu. To podsvícení vypadá jako diody nebo blesk s diodama a to je průser a navíc osvětlovač funěl. Jediný plus je v tom, že na A snímku je díky tomu navíc jakási informace o prostoru za Jankem. Jinak je ta fotka hnusná, nebarevná, nepřirozená a navíc rozmazaná. Ale ty ji nemáš od zdroje, že? Podle mého laického názoru A fotka si zaslouží nebýt smazána z HDD, ale rozhodně nestojí za kapku inkoustu ba už vůbec nepatří do časopisu. B fotka je možná lehce přebarvená, což není na škodu. Je perfektní, jen tak dál. Jestli pro výběr nebude taky zásadní to, kdo je pod fotkou podepsanej...

Datum 18.04.2008
Vložil Kulíšek
Titulek Hledej deset rozdílů..

Dobrý den,
Vaše stránky sleduji pravidelně, moc se mi líbí jejich obsah, fotky a celkově jsou pro mne velkým přínosem. Podle mého názoru a oka je mi víc milejší Vaše fotografie, fotografie od autora Audyho M. mě přijde příliš vyumělkovaná a nepřirozená. Pokud to někdo vidí jinak, brát mu to nebudu, je to jeho věc.