Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

NAM - Den otevřených dveří

26.10.2009 10:33

O víkendu byl poslední sestup do Amatérské jeskyně. Správa CHKOMK vyšla vstříc zájemcům o shlédnutí tohoto přírodního unikátu. Od pondělí vstoupí jeskyně do "zimního režimu", získá potřebný čas na odpočinek, potřebný úklid a vyřešení své budoucnosti. Spolu se svojí starší sestrou - Starou Amatérskou jeskyní. Pěkná tečka za turistickou sezonou v Moravském krasu.

Vlastního oficiálního provádění jsem se nezúčastnil, pohyboval jsem se po Amatérce s jinou skupinou. Zájem byl obrovský, na cestě dovnitř dopoledne jsme potkali dvě skupiny, po šichtě také dvě a další lidé neustále přicházeli. Provádění tento víkend měla Plánivská skupina, která se úkolu zhostila na výtečnou. Aspoň jak to bylo vidět ve tvářích spokojených návštěvníků. Malá prohlídka skautíky neznámé skupiny byla i v jeskyni Řečiště, která leží nad Amatérkou. Akci měli domluvenou, pro mladé lidi a budoucí milovníky přírody jistě nevšední zážitek. Potěšující i proto, že jsme ji kdysi vykopali a objevili. Spolu s rodiči pracovali i Lisý, Pánek, Němec. Později Audy, Mayer, Vojtenko, Kacetl a další. Měl jsem většinou funkci "shrnovače" v Písečném dómku, bylo mi 12 a naše práce nebyla zbytečná.

V sobotu jsem prováděl v Amatérce skupinu jeskyňářů z Broumova s Jirkou Kopeckým v čele. Známe se dlouho, absolvoval jsem s ním někoik akcí v pseudokrasu Broumovska, Adršpachu, Ostaše, ale i jinde v tehdejší ČSSR v rámci výjezdů Sekce krasové turistiky. Byli jsme společně i na geologické třítýdenní akci v Itálii. Jirka je vědec, geolog, odborník na pseudokras, kořenové systémy v jeskyních a neobyčejně vitální starý pán s úžasnou povahou. Kauza Poseidon se na něm nijak nepodepsala, zachoval si osobnost, skromnost i ryzí charakter. Bylo příjemné večer posedět a pokecat, my mladí se máme stále co učit a co získávat. V dnešní době heroických výkřiků něco nadpozemského a povznášejícího. V Amatérce jsme došli "jen" k Homoli, zato jsme si ten úsek dokonale prohlédli. U Homole byl velmi silný průvan, který tu běžně nebývá. Pravděpodobně jsou otevřeny některé úseky za koncovými sifony, ne-li přímo průchodné spojení se Sloupem, nebo Simoňákem (Starou Amatérkou). To jsem myslel samozřejmě jen průduchy pro průvan.

V Tartarosu je mnoho novinek. Jednu jsem si vyzkoušel ještě v sobotu večer. Skupina si pořídila měřící přístroj Disto s příslušenstvím. Svěřili mi ho na vyzkoušení a na budoucí měření. Důvěry si nesmírně vážím, je to další výzva dodělat mnoho rozmapovaných věcí a projektů a dalších jeskyní Ostrovska a Sloupska. Takže jsem doma rozložený většinou v papírech, teď jsem si dal první povrchové cvičení mezi Jeskyní Liščí a Vintoky. Příští víkend už budeme měřit v nějaké jeskyni. Zbytek skupiny bádal v Lopači a rozšiřoval koncový trativod v chodbě za Koncovým sifonem. Akce se zúčastnili Kuba, Jirka G, novopečení manželé Trtílkovi a host Honza.

V Neděli opět Lopač a Trativod. Už se podařilo překonat úzké místo, dál se to rozšiřuje a vejde se tam i čerpadlo a jedna noha. Lokalita je připravena opět na plavení a vícedenní akci s Kladeňáky příští víkend. Výška nad hladinou 425cm. Nad šachtici jsme instalovali nový jednoruční vrátek nové generace a z nových materiálů. Patnáctikilový kýbl se dá hravě vytočit za chvilku jednou rukou. Konstruoval Kuba, inspirací byly naše staré a malé vrátky. Má to ještě drobné mouchy, ale v zásadě to funguje a je to blbuvzdorné. Určitě ho popíšu a nafotím a dám do kategorie Technika. Dál jsem vyzkoušel dárek od Krtka (ještěho nemám splacený, tento týden to napravím, promiň Krtku) a to upravený klasický vojenský atombordel. Na práce v Lopači a dlouhé vyvalování v bahně úplně ideální. Nikdy jsem ho nenosil, takže našité úpravy nedokážu správně ocenit, ale moc dobrý a užitečný. Jedno je jisté, určitě protáhne mé speleologické aktivity o několik let a udrží v normě moje chatrné zdraví.

I tento víkend měl jeden prim. Opět jsem neudělal ani jednu fotku. Nebyl čas, to dělá ta jeho změna. Tak jsou tam nějaké starší z Pustožlebské zazděné...