Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

1.-2.3.2008 NSK, Pustožlebská zazděná, Býčí skála.

03.03.2008 11:27

Reportáž z víkendu s hnusným počasím. Asi by bylo nejlíp zalézt hodně hluboko do jeskyně a vylézt až na jaře. Do krasu přifrčel od Severního moře tajfůn Božena s popadanými stromy, plískanicí, zvýšenými vodními stavy a obsluhou U Němců nahoře "s" a ještě výše s čelovkou...

Na naši Pustožlebskou základnu přijeli jeskyňáři ze spřátelené Mikulovské skupiny 6-13 a sobotní ráno po vytrvalém nočním dešti jsme zahájili vyprošťováním aut z normálně travnaté a rovné loučky nad chatou. Blátem obalená auta naštěstí během akce byla opět samovolně umyta, takže jsme se tím nezatěžovali a vlezli do NSK. Účastníků bylo hodně, takže jsme obsadili dvě pracoviště a obě v komínech Velkém a Myrně. Zde jsme popolezli o 2 metry blíže ke Sloupským jeskyním na vzdálenost 16m, co bude dál se neví, zatím je to všechno moc ucpané a přístupové cesty moc dlouhé, všechno moc pracné...

Odpoledne jsme měli se ZO 6-21 Myotisem mapovat nové objevy na Harbešské planině ve Člupku, ale nedostavil se vedoucí akce. Objevy jsou prý docela dlouhé, puklina až 6 m vysoká, 20 m dlouhá a klesající severně směrem k Vilémovicím. Příště to Pavel K. možná připraví více. Aspoň jsem se zúčastnil fotoakce této skupiny v Pustožlebské Zazděné, kde Aleš H. pořídil hodně dobrých fotek. Večer jsme si část prohlídli i ve velkém, ale výpadky proudu nám to nedovolily. Protože mi tradičně došly baterky, udělal jsem si jen pár detailů. Ven jsme vylezli potmě a skrz hurikán Boženu jsme se dostali večer i k Němcům...

Ale malé objevy jsou i v ponoru Rogendorf, kde na nejnižším místě po odvalení několika bloků je koleno sifonu v jinak úzké skalní rouře a po zrušení stropního břitu skupina Tartaros pronikla o 4 metry dále. Pokračování je ucpáno štěrkovým náplavem, ale z neznámého pokračování fouká velmi nadějný průvan. Jinak se po sevrní části Moravského krasu moc nebádalo. Trochu jen u Plániváků a v Suchdole.

V neděli jsme krs počasí zrušili s Kučou technické práce v závrtu Cihelna, kde došlo k sesutí sedimentů a ucpání přístupové cesty do spodních pater tohoto závrtu. Narychlo jsem objel ponory Rasovnu a Sloupské staré skály. Zatímco Bílá voda je mírně nastoupaná, Sloupského potoka se nějaká Božena netýkala, vody bylo standardně. Jediné, co se zde projevilo byl včerejší výpadek proudu, takže čistička pod Sloupem zjevně nestíhala a chrlila do okolí krásné pěnové chuchvalce a i ponory za Hřebenáčem byly ukázkově oslizlé. Dopoledne jsem využil akce Skupiny Tartaros do jeskyně Býčí skály. V jeskyni jsme se dostali exkurzně až k Srbskému sifonu a zpět, cestou něco nafotili, potkali pár jeskyňářů. Děkuji tímto základní organizaci Býčí skála za umožnění akce, a za odbornou přednášku o netopýrech od Vlastíka Káně, který zde se skupinou provádí odborný průzkum na magnetickou orientaci spících netopýrů. Domluvili jsme se na příspěvku, takže brzo v odborné části Zprávy z krasu múžete očekávat odborné pojednání.

Víkend byl příjemně ukončen u Mexických fazolí v Holštejně a nad Kubovým novým laptopem a kávou....

Horizontální patro Myrna v NSK. Do Šošůvky zbývá 16m a po práci je trochu zataženo...

Pustožlebská Zazděná. Exentrická výzdoba na konci jeskyně...

Hrnečku vař !! (ČOV ve Sloupu po večerním výpadku)...

Rozplavby skupiny u Srbského sifonu, Vrata mezi Býčí skálou a Prostřílenou skálou...