Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

0 etice spelologie?

02.11.2008 23:12

K sestavení tohoto příspěvku mě vedl mezinárodní seminář expediční spelologie. Typické nastartování problému přinesla zpráva o akci, uveřejněná na tomto webu v novinkách. Nemusím nic vymýšlet, jen chronologicky sestavím všechny reakce a dopisy od arganizátora akce Cavex Oldy Štose. Předesílám opět, že nemám objektivně nic proti Pavoukovi, ani proti Cavexu, jejich práci, aktivitám a ziskům, jen se mi pár věcí prostě nelíbí. To mě také vyprovokovalo k tomu, co jsem už napsal...

Startérem byl tento článek:

Motto: A kam se ubírá Česká expediční speleologie?

            V sobotu 25.10.08 proběhl v Rudici v Moravském krasu zajímavý....je nad čím přemýšlet...(text si můžete přečíst zde:)

 

Následoval Dopis Oldy Štose:

Ahoj Franci,
přečetl jsem si se zájmem tvoje pocity ze sobotní akce. Jsou typické, tvoje a dále je nehodnotím. Neodpustím si však malou poznámku.
 
Kdysi, onehdá jsi mi říkal, že web Koty 1000 patří mezi závislé weby. Pokud si přečtu pár tvých reportů na tvých stránkách pak musím konstatovat opak. Podsouváš lidem mnohdy totální bludy vykonstruované ve své mysli a jsi o nich dokonce přesvědčený tak dalekosáhle, že je přijímáš za svoji jedinou pravdu. Kterou navíc ke své smůle takto prezentuješ. Dál bez hodnocení.
 
Protipólem je níže přiložená zpráva zase od jiného účastníka akce. Vlastně bych ji mohl taky veřejně prezentovat a napsat jak jsi to vlastně celé vůbec nepochopil, což je pro tebe typické a jak by všichni řvali, kdyby si přečetli tvoje totální bláboly a bludy, které jsi zplodil! Ale konec konců proč bych to dělal. Mezi námi dvěma je totiž jeden velký rozdíl. Ty vždy hodnotíš až to, co někdo vytvoří. Na tom vždy postavíš celou tu svou šarádu. Nechceš to zkusit někdy jinak? V opačné roli jsem tě totiž jak tě živ neviděl.
 
Zdraví Ol.
 
Olda pžiložil i dopis neznámého účastníka akce, který seminář hodnotí velmi kladně. Olda z něho správně vymazal jméno, já jsem vymazal internetový odkaz, na kterém to bude pravděpodobně zveřejněno:
 
Ahoj,
 
pripravil som kratku spravu o Seminari na nas web vid. priloha.
 
Mozem to zverejnit? Rad by som k clanku pridal logo CAVEX CLUB z vasej stranky. 
Este mala otazocka, nevedel som teraz najst clanok zo SRT v kvetnu v Rudici, mate niekde na webe archiv clankov? Je to trochu neprehladne, noviky clovek najde hned ale starsie prispevky, neviem kde ich mam hladat.
 
 
Este posielam par postrehov k organizacii, neber to prosim ako kritiku, su to fakt len postrehy!
Nedostatky
- prednasajuci by mal byt  otoceny bokom alebo celom k posluchacom - tak ako napr. B Smida ci J. Bednarik., len zo slusnosti, lebo len tak moze prednasajuci komunikovat aj pohladom s okolim - dolezite pre ziskanie pozornosti Takze by som dal stolicku bokom a j pc k posluchacom trochu mimo osu platna - k okraju, tak aby prednasajuci videl na platno,
- trochu dost negativne posobilo na ludi, to ze sa vedla v restike v miestnosti bavila nejaka skupina ludi pomerne nahlas pocas prednasok, niektorych to odradilo od poslednych dvoch prednasok co som ja este stihol, ako som sa pri luceni dozvedel od ludi,
- prednaska P. Polaka bola velmi poucna a vycerpavajuca - to bolo dobre, len bola velmi dlha, bolo by dobre ju rozdelit na dve, nemala by mat prednaska viac ako 40 min., lebo to uz aj prednasajuci ma dost,
- na buduce by bolo dobre zacat vcas, pripadne dat menej veci do programu a zacinat neskor, je to problem vsetkych podobnych stretnuti.
 
Velmi pozitivne
- velmi dobry program, super obsah prednasok a dobre pripravene prednasky az na hore spomenute fakty
- J. Bednarik a napr. este R. Husak priniesli na ukazku k prednaskam aj nejaky vystroj, to velmi zaujalo ludi a zapojilo ich do prednasok aktivne, tym ze mohli diskutovat a osahavat,
- vyborny caj a jedlo v restauracii,
- super kolektiv,
- dobra organizacia - informnacie dostatocne vcas
- cena SUPER
 
 
Ja to teda hodnotim iba z mojho pohladu, samozrejme, sa neodvazim hodbnotit akciu z profesionalneho hladiska, mne osobne to dalo vela.
Drzim vam palce a prajem vela uspechov do dalsich rocnikov, od nas nabuduce urcite pride viacej ludi.
 
Ak ta mozem pekne, poprosit, prosim posli mi funkcny kontakt na prednasajucich: J. Bednarik,  Bedřich Kala.
 
Dakujem velmi pekne
Nech sa dari
 
 
Napsal jsem Oldovi, co si o tom všem myslím:

Ahoj Pavouku.
Asi takhle: Se závislým webem máš pravdu, zrušil jsem to, Kota 1000 se už
nijak neváže na ČSS. S tím seminářem by mě zajímalo, jak si oddůvodňuješ tak
malý zájem ze strany českých jeskyňářů. Reklamy na akci bylo dost a včas.
Dál chci říct, že se opravdu jedná jen o můj názor a je velká škoda, že
přednášky i ta tvoje nevyšla tištěně. Nepsal jsem, že komerční speleologie
je špatná, psal jsem, že sis v přednášce protiřečil, když za peníze vezmeš
kohokoliv a přitom kladeš důraz na bezpečnost, spolehlivost, kondici atd.
atd. Prostě tvoje přednáška byla strašná. Z mého pohledu.
Dál bych chtěl tvůj dopis dát pod článek jestli nejseš proti (je tam i
kolonka pro diskuzi, můžeš to tam dát sám).
Co se týká Moravského krasu. Opravdu jsi mě nemohl nikdy vidět v opačné
roli, protože se v krasu nijak nepotkáváme. Já totiž sedím doma na zadku a
všechno si vymýšlím...
franci musil

 

Na to jsem dostal sérii vysvělovacích dopisů. Olda souhlasí s umístěním na webu a že tam musí být všechno, aby čtenář nebyl vytržen z kontextu. Jeden z dopisů požádal, abych si jej nechal pro sebe, takže také vyhovím. Ty osvětlující dopisy jsou strašně důležité, protože dnes málokdo tuší, co obnášejí aktivity sdružení Cavex, potažmo SpeleoPro a speleoArt...

Dopis první:

Ahoj Franci po ránu,

popíjím čaj a najednou tvoje zpráva. Když tam k sobě na web vložíš zprávu
jednu pak tam musíš dát všechny, aby lidé neztratily nit a měly návazanost.
Jedna zpráva bude vytržená z kontextu. Takže chceš-li to tam vložit není
problém, ale pak celou historii, kterou si napíšeme.

Ještě k přednášce. Byla-li dobrá nebo špatná musí nejlépe zhodnotit
posluchači. To mi jako přednášejícímu vůbec nepřísluší. Stěžejním motivem
bylo však to, aby si lidé uvědomili, že dnes je opravdu reálných několik
směrů a bavíme se opravdu jen o velkých expedicích a nadnárodních
projektech. Dával jsem si velký pozor, abych byl nestranný a docela mě mrzí,
že jsi gró přednášky vlastně vůbec nepochopil.

Jestli přednáška tobě vyzněla tak, že:
... jeďte jen s lidma, kteří jsou profíci, jeďte vlastně jen se mnou nebo s
někým jiným a jen za peníze, protože ten se o vás postará úplně nejlíp a
nejvíc a ostatní jsou trdýlka protože to vůbec neumí je velkým omylem.
Bezpečnost je jasná - ty bys vzal do těžké díry totálního lanového
analfabeta? Proč bys to dělal? Mimochodem o bezpečnosti ta přednáška vůbec
nebyla a zmínil jsem ji jen okrajem a to právě v bodě o kterém píšeš. Jako
doporučení pro možné zájemce a účastníky expedic ve slovech ... že když se
Vám okolnosti organizace výpravy či expedice nebude pozdávat raději
konfrontujte, poraďte se anebo z toho vlaku jednoduše vyskočte. Ty sis to
ale vyložil zase jinak.

Tedy jen ve zkratce malá rekapitulace:

- zmínil jsem, že dnes je ve speleologii krom téměř až profesionálů i velké
množství úplně nových lidí, kteří přicházejí do speleologie nově a s
rozdílnými cíly, rozdílně finančně zabezpečení. To že jsem vůbec nezmínil
klasické amatéry a jejich práci přece neznamená, že to dělají špatně.

- ano, zmínil jsem komerční směr, kdy je možné si vše zaplatit a jednoduše
jet - protože ten totiž normálně funguje a lidé by o něm měli vědět

- zmínil jsem nedostatek univerzálních, schopných speleologů - proto se
projekty otevírají všem z celého světa, aby projekty vlastně nezhynuly na
úbytě pro nedostatek lidí

- zmínil jsem aspekt lídrů expedic, kteří dávají do organizace hodně času i
několik měsíců dopředu a je na místě ocenit jejich práci - opět běžná věc v
celém světě

- zmínil jsem jasnou efektivitu takovýchto akcí a opět jsem nezmínil
amatéry. Nebo máš poměřitelné stejné časové výsledky amatérů jako k těm
třeba na Nové Británii - Francouzi, Stone na Cheve a Huautle atd. To jsou
totiž komerční akce. A je to to nejvíc co se ve speleologi dnes děje z
hlediska měřitelných výsledků a výstupů vůči časové úsečce

- závěrem jsem zmínil, že speleologie jde na jednu stranu cestou úzké až
profesní specializace a to po dlouhá časová údobí za podpory komerce na
druhou stranu cestou daleko více nebezpečnou, tou že se mladí svěří do rukou
nezkušených persón, které jsou v oboru pramalou chvíli a prd tomu rozumí
(věř, že i takové jsem viděl)

- konec jsem ponechal záměrně otevřený, aby si lidé sami odpověděli na
otázku je-li to dobře. Mimochodem je od toho odvozen i název. Jen tak totiž
může být přednáška nestranná

Zda-li došlo u tebe k záměně a spletl sis amatérskou speleologii (která nás
mimo jiné všechny odkojila) se zmínkou o nově příchozích osobách do
speleologie je špatně pochopený. Protipólem bylo totiž záměrně zmínit nové
persóny, které do speleologie přicházejí na základě dnešního stylu rychlé
doby. O amatérských jeskyňářích nebyla v přednášce ani zmínka ... To na
vysvětlenou.

Když byla možnost se na konci ptát a využít diskuze škoda, že ses nezapojil.
Já když nemám jasno tak hned bojuji o slovo, abych věděl a informace nebyla
zavádějící. Škoda žes přednášku pochopil opravdu špatně a přesně tak jak
nebyla myšlena. Počkám na více reakcí a uvidím, abych mohl vyhodnotit jestli
chyba byla v prvotním sestavení přednášky anebo v tom, že jsi ji nepochopil
ty.

Ahoj Olda

Druhý mail jsem si nechal pro sebe na Pavoukovu žádost. Pavouk psal přerušovaně, neb se souběžně staral o dceru. Třetí e-mail je v tomto znění:

... píšu ti to na etapy, odbíhám totiž k Marušce :-)

Tak, kde jsem to skončili ... jo už vím.

Takže jsem k tomu zaujal jednoznačný postoj. Lidi, kteří se věnují
organizaci akce - naplno po celou dobu příprav do odjezdu jsou finančně
zvýhodnění. Buďto platí jen poměrnou část ceny akce, třeba jen půlku anebo
taky třeba nic. Je to jednoduše spravedlivé. Mzdy, ani další finanční
profity z toho nikdo nemá - proto píšu polokomerční. Komerční akce jsou
takové, že z akce máš zisk, tedy nejenom že jedeš zadarmo, ale dokonce na ní
vyděláš. Takovéto akce u nás nejsou a nějakou dobu ještě asi nebudou. Jaksi
z pochopitelných důvodů ...

Na druhou stranu jsou akce, kdy jedu rád s lidma se kterýma jezdím rád a dal
bych za ně ruku do ohně a je mi jedno co to stojí. Těch je 99% Tedy řeči o
komerci a penězích u nás jsou úsměvné a pro zasvěcené legrační návnadou na
udici :-) Tak snad je to jasný, ne?

Pro mě je to celý o tom, že chci jezdit hodně dál po celým světe. A bez toho
všeho abych měl jasno v hlavě to jednoduše nejde. Píšu ti to proto, abys
věděl, že mi konkrétně u tebe na tom záleží..

Měj se fajn. Klidné dny.

 

Vzápětí následoval poslední dopis:

Co se týče malého zájmu o seminář, na to jsem ti zapomněl odpovědět.

Dal jsem tomu málo stran marketingu prostě propagace akce. Nebylo to dlouho
mezi lidma. Data byla dostupná jen na webu ČSS a SSS + CAVEXU - to je málo,
chtěl jsem to otevřít pro lidi zvenku. Navíc cena byla vysoká, i když zcela
bežná až podhodnocená oproti stejným seminářům v podobných oborech (lezení,
lavinové kurzy atd.). Dost lidí asi 12 avizovalo svůj příjezd, ale nakonec
upřednostnili vzhledem k volnu - svátku v úterý akci jinou (hory, jeskyně
atd) - možná tedy nešťastně zvolený termín akce. V každém případě problémy
nultých ročníků = společný jmenovatel všech takovýchto akcí. Zkušenosti pro
příště.

Ol.

 

Já bych to zhrnul asi takto:

Původní článek jsem napsal hodně narychlo a po drobném uležení bych v něm některé pasáže napsal jasněji a možná ještě ostřeji. Nicméně i takto za ním stojím.

Uvedl jsem špatně pojišťovnu Alpenverein, takhle je to napsané správně. Sdružení Cavex nabízí jeho služby a má ji na všech svých prospektech. Právem si mohu myslet, že na semináří nabízí svoje produkty třeba Česká pojišťovna...Z tohoto logického pohledu se mohu dívat jasněji na celkové gró věci...

Samozřejmě vím, že sdružení Cavex nemá s ČSS nic společného a že je nezávislé. Myslím si, že to docela není pravda. ČSS se hodí jako známý a zaběhlý subjekt, proto je dobré ho uvést jako spolupořadatele. Na druhou stranu členové ČSS měli možnost přednést svoje příspěvky a přednášky. Požehnání od zavedené společnosti se hodí i v případě podpory Cavexu jako dobrého školitele speleologie a spaleoalpinismu. Bylo to v nějakém oběžníku. V prospektech sdružení jsou i kurzy speleologie a lezení v Moravském krasu. Kurzy se obvykle dělají v jeskyních, které musel někdo objevit, vykopat a zpřístupnit. Vrchol prasárny je půjčovat si od správy CHKOMK klíče od lokalit ve jménu ČSS a následně je využívat ke komerci. Netvrdím, že to dělá právě Cavex, ale tyto pokusy tu jsou. I na semináři si půjčit klíče od lokality v Mor. krasu kvůli provádění, ale bylo přece vybíráno vstupné, takže teoreticky o komerční sestup se jedná. V rámci jiných aktivit Cavex nabízí lokality (Společňák), aniž o tom ví skupina zde provádějící průzkum (koruna krasu).

Co se týká hodnocení akce, i já jsem dostal dva meily, ve kterém mě naopak kladně hodnotí, za oprávněnou kritiku semináře, nebudu je sem dávat, nemám to zapotřebí. Další věc je ta komerce. Psal jsem, kam míří česká spelologie, nikoliv ČSS. Ve světě je to bráno všechno stejně (v přednášce), u nás je to krapet jinak. Speleologie tu má delší tradici, než nějaké sportovní a adrenalinové cestovky, takže proti tomu oprávněně a zcela logicky ČSS bojuje. Kromě několika pokusů jednotlivců se kamarádsky zavděčit (kdysi tu byla řeč o čokoládové klice předsedy ČSS. Velmi dobře si pamatuji). Docela mi vadí i takové mlžení situace a lhaní, kdy se přednášejícím určí termín přednášky, aniž se s ním cokoliv dojedná. Dál prezentovaní úšasti 30-ti lidí je mírně nadhodnocená, různé drobnosti, že se koupí lomový kámen na prezentaci, aniž je předem jasné, co s ním pak. O organizační stránce ví obě pracovnice v recepci a obchůdku také svoje...

Malá návštěvnost byla nebyla způsobena špatnou informovaností, akci podpořil i web jeskyňář.cz a tento (každý má návštěvnost až 100 osob denně). Akci odradilo drahé vstupné, na zahraniční poměry možná drahé, na tuzemské výdělky zcela nestydaté. Téměř všechny slovenské účastníky odradila konkrétní osoba přednášející o jeskyňářské etice. Etikou jsem začal a také s ní skončím. Všechno co mi k tomu dojde sem pochopitelně dám tak, jak to přijde...

 

 

 

 

 
 

Diskusní téma: 0 etice spelologie?

Datum 18.11.2008
Vložil Spider
Titulek cena za Seminář ...

600 Kč - zcela adekvátní cena! Víš třeba kolik stojí takový lavinový kurz, různé zdravotnické kurzy a další kurzy se specifickou problematikou? Asi ne! A je vidět, že ses asi ani žádných takových kurzů nezúčastnil, protože bys jinak věděl a měl povědomí o cenách na trhu za takovéto akce. Ten kdo zaplatí takovouto cenu, je totiž zárukou toho, že ho daná problematika opravdu zajímá a peníze za to prostě dá. Zeptej se sám sebe, co že tě na Seminář přivedlo? Dle mého touha dozvědět se něco nového rozhodně ne! Měl jsi možnost (a já tě oslovil), aby sis připravil nějakou přednášku na volné, tebou vybrané téma. NIC! ZHOLA NIC. Ale kritiky plno, co? Přeju hodně sil, budeš je potřebovat, protože PSÁT budeš mít o čem. A čím dál tím víc :-)

Datum 18.11.2008
Vložil Spider
Titulek ... ještě k semináři ...

Ještě k semináři a exkurzím. Nevíš totiž vůbec o čem píšeš! Ale vím odkud vítr vane :-) Tedy: ve Společňáku byli na exkurzi maďarští speleologové, kteří NEBYLI na semináři. Jednalo se o soubežnou akci, kdy do krasu přijeli na exkurzi a shodou okolností bydleli v Rudici. Se seminářem tato akce nebyla nikterak propojena. Že se prezentovala možnost exkurze do Společňáku v rámci semináře a nikdo toho nevyužil, je věc druhá možná spíše něšťastně pochopená. Mimo jiné, pořádali se exkurze do více lokalit, ne jen Společňáku a co vím tak s tím problém nebyl nikde. Jen u Zdeňka Dvořáka ze Suchého žlebu. Příklad: Vstupenku na Speleoforum si koupí i velké množství nejeskyňářů, skautů, příznivců atp. Součástí Speleofora jsou také exkurze po mnohých lokalitách v krasu. A to ti nevadí, že se tímto způsobem (tedy také vlastně za peníze) potuluje po Krasu velké množství lidí? Že jedeš na Speleokonfrontace do Polska, Imagnu do Itálie, meeting na Vercors, světový kongres UIS atd. - zaplatíš tučné vstupné (nemalé) a máš při tom možnost shlédnout exkurze a lokality dané oblasti. To je špatně? Franci,ujíždí ti vlak! Víš, já takový seminář udělám klidně víckrát i když jej budu muset zadotovat jako tento. Ale co bych pro tebe neudělal, abych ti dal práci a měls o čem psát :-) A co se týče Koruny krasu - jde o projekt jeskynáři-jeskyňářům. Něco takového vůbec zkusit. Pokud vím už ses k této akci vyjádřil docela dávno, takže mě udivuje, že se k ní vůbec vracíš. Ale opět a znovu odpovím tak jako Z.Dvořákovi. Nejedná se o komerční akci, nýbrž o akci pořádanou jeskyňáři pro jeskynáře. Pozvat sem k nám i speleology ze zahraničí a ukázat jim třeba taky naše jeskyně, navázat nové kontakty a přátelství. Holt, že za tím někdo vidí jenom peníze, které o tomto mimochodem vůbec nejsou, (protože jedinou možností toto uspořádat znamená sehnat sponzory) pak asi znamená, že jich má sám asi nedostatek, když už je vidí i za takovouto téměř charitativní činností. Tato akce je o tom, přiložit ruku k dílu, spojit síly a zorganizovat zajímavou možná dobrou akci. A že si tam někdo vyvěsí plakát CAVEX, MEDIFORM, FRANTA PICÁNEK nebo ALOIS NÁHLOVSKÝ a touto svojí činností tak umožní, aby se akce uskutečnila, protože tomu pomůže finančně je jen naopak chválihodné a měl bys takovýmto lidem opačně děkovat. Můžeš pro to něco udělat i ty. KRITIKOU však nikoliv! Co si vzpomínám tak podobnou akci organizoval i Gusta na Slovensku. Byl to nějaký memoriál na památku nějakého věhlasného speleologa a je to hodně let zpátky. Jak tato akce dopadla, pokračuje-li nevím. Jen vím, že stála asi hodně úsilí, energie a Gustu hodně peněz, které musel vyprodukovat v Meandru a že si tam pak vyvěsil svůj baner MEANDER, je jenom dobře. Já bych na takové akci, kdyby ses jí zúčastnil ti třeba přišil nášivku sponzora i přes celý záda na overal :-) Vypadalo by to fakt dobře :-)

Datum 18.11.2008
Vložil Spider
Titulek Ty fakt nemáš co dělat :-)

V článku píšeš zase plno nesmyslů, které jsi někde slyšel a vůbec ses nenamáhal zjistit zda-li jsou pravdivé. Jak lehké a povrchní toto přijmout ...