Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Suchdolské „Mystérium“ a okolnosti jeho objevu.

14.01.2008 09:41

 


Byl takový sychravý, listopadový den jinak suchého podzimu 2002 v Moravském krasu. U Němců v Ostrově však bylo útulno. Do hospůdky přišel Igor Audy a postěžoval si, jak je (skupinu Topas) zase Suchdolský ponor odrazil a jak je to pořád, zejména s lidma horší a horší. Zavzpomínal jsem si na léta co jsem velel Pustožlebské skupině, kdy jsme občas, nebylo to často, ale od roku 1988, kdy se ponor samovolně otevřel, tam s Igorem minimálně 2-3x zabádali. Od té doby jako pomníček ve vstupním dómku je plechová dětská vanička, ve které mě rodičové kdysi dávno koupali, jako přečerpávací nádržka pro naše ruční pumpy a Malyše…

Tehdy jsem nebyl ve Společnosti, nicméně mi to nebránilo si vzpomenout na pár souvislostí. V krase se právě rozbíhalo plavení tzv. hydrotěžbou a také rozšiřování úžin pyropatronami. Protože jsem problémy Igora i jeskyni znal, navrhl jsem mu uspořádání jednoduché, nárazové a objevitelské akce a nabídl jsem, že ji pomohu zorganizovat. Bylo to jednoduché, protože v ten den a v té samé hospůdce seděli i Plániváci s čerpadly i Tartarosáci s patronkami. Igor a Topas zajišťoval legislativu a technické zázemí v Suchdole.

První a nejdůležitější akce byla naplánovaná už na 22.-24.11.2002 za účasti zmíněných skupin. Další dvě pak později, jak už je správně uvedeno ve zmíněném sborníku s podobným osazenstvem. Ty už nebyly tak velkolepé, nicméně vedly k jasným objevům, které se zde právem čekaly.

Překvapení přišlo až po přečtení sborníku speleofóra 2004, kde se uvádí objevy jen jako důsledek nějakého náhodného, průběžného a bezvýznamného čištění ponoru při jeho preventivním zprůchodňování v r. 2003. Nevadilo mě, že mě tam Marek a Igor Audyové vynechali. O jisté doby je normální, že kdo není ve Společnosti jakoby neexistoval. Vadilo mě tak trochu bagatelizování toho úsilí všech zúčastněných, které nebylo hodno formátu těchto dvou speleologů. Objev nebyl dílem náhodného kopání, ale výsledkem dobré přípravy, dobré koordinace a velkých zkušeností. Tato akce byla jasně naplánovaná a byla svého druhu prakticky i první nejen na této lokalitě, ale i v Moravském krasu všeobecně.

Přesto jsem rád, že se objevy podařily. Další akce a objevy daly příležitost příchodu nových sil do Topasu (Tomáš Svoboda, Libor Láník a další), jejich vyzrání, protože jeskyně je na výzkum poměrně těžká, ale i na obnovení zvolna dohasínajícího výzkumu na Suchdolských plošinách...

 

Reakce na tento článek byly přeneseny z návštěvní knihy (to proto, že web zatím nemá možnost jiné diskuze):

Datum 01.02.2008 09:59
Vložil Igor Audy
Titulek Suchdolské Mysterium

Franci , Franci, tak nevím zda jsi článek "Suchdolské Mysterium a okolnosti jeho objevu" (14. ledna 2008) napsal jako cílenou provokaci či jako blábol . V každém případě se Ti však podařilo vytočit členy Topasu a tak mě nezbývá než recenzovat tento Tvůj podivuhodný výtvor ,v němž se dozvídám jak jsi nám úspěšně zorganizoval velkou akci do Suchdoského ponoru, jako když kouzelným proutkem mávne. Skutečnost je však poněkud jiná , hlavním našim partnerem byl Kuba z Tartarosu a akci jsem s ním domlouval v podstatě celý podzim, čekalo se jen na klimaticky vhodný termín. Nechci bagatelizovat Tvoji spolupráci na pokusech k průniku tím zatraceným fekálním sifonem, po roce 1988. Ale Tvoje představa, že se ponor samovolně otevřel a bylo možné bojovat se sifonem je poněkud mylná, ještě jsme si pěkně mákli než jsme se k sifonu dostali. Ani vybudování šachty a vystrojení silnostěnnými skružemi DN 1000 nebylo lehkou záležitostí. Domnívám se , že Ti na základě účasti na jedné, byť klíčové akci, nepřísluší průběh prací v ponoru hodnotit. Jistě, že bez čerpadel Plánivské skupiny by překonání sifonu bylo velice obtížné a technická síla Tartarosu vykonala též své. Objevnému úspěchu však předcházela celá řada nezbytných větších i menších akcí. Speleologie a zejména prolongace jeskyní je bezesporu činnost kolektivní, proto není v našem článku o objevech uvedeno žádné příjmení. Jmenovat by si zasloužila jen Lenka Mainerová, kterou Tomáš a Jarda prošlapali negentlemansky úžinou a díky tomu stanula jako první za sifonem.
A nyní k meritu věci, tedy jak uvádíš "bezvýznamnému čistění ponoru", které Tě tak překvapilo v našem článku sborníku Speleoforum 2004. Od samotného začátku naší činnosti na ponoru
v roce1987, až po úspěšné proniknutí za sifon v roce 2003, byly práce prováděny na základě ústní dohody s ochranáři za účelem "čistění ponoru". Touto dohodou jsme eliminovali nutnost vyřizovat vyjímku pro výzkumné práce. Že našim hlavním cílem bylo objevit odtokové koridory Veselického potoka snad nemusím ani zdůrazňovat. Správní řízení a vybavení vyjímky na výzkum byly řešeny až po proniknutí za sifon. V našem článku ( Speleofórum 2004) byla historie objevu pravdivě uvedena. Myslím , že uvedením okolnosti objevu, který v podstatě skutečně spočíval ve vyčistění
sifonu, nijak nebagatelizuje zásluhy všech zúčastněných, spíše se podivuji že taková okolnost dokáže někoho iritovat k sepsání tak zmateného článku.
Obdivuhodné jsou i Tvoje vědomosti o přichodu našich členů Tomáše Svobody a Libora Láníka , dle Tebe v souvislosti s objevem, ve skutečnosti oba byli již několik let před objevem plnohodnotnými členy Topasu. Rovněž poznámka o dohasínajícím výzkumu na Suchdolských plošinách zřejmě vychází z Tvé neznalosti situace a nedostatku informací o činnosti naší skupiny.

Datum 01.02.2008 14:57
Vložil franci musil
Titulek Re: Suchdolské Mysterium

Tak předesílám, že nechci nikoho vytáčet, ani skupině Topas brát objevy a zásluhy. Igore recenzuj si co chceš a oháněj se pravdou. Co se týká této konkrétní akce mám pravdu já taky. Nechci si hrát se slovíčky, je možné, že kvůli správě CHKOMK jste jako skupina šli čistit ponor a ono se to náhodou provalilo. Takhle přesně to zní po přečtení sborníku. To je vše. Ostatně podtitulek mého webu je Speleokomedie. Když zabrousím do minulosti, tak jsme tam byli jako Pustožlebáci čistit cca 1994. Za svoji skupinu jsi tam byl sám, stejně jako asi o dva roky později, to už tam byla nějaká mechanizace. Chápu, že si nevzpomínáš, já také ne, bylo to dávno. To že jste byli v r. 2002 zhruba stejně daleko je uzpůsobeno pravděpodobně neustálým opětovným zanášením sifonu. Nemohu si myslet nic jiného. A že jste teda na lepší, rychlejší a progresivnější způsob nepřišli dřív? Taky si asi už nevzpomeneš, že v té hospodě jsi tomu Suchdolskému ponoru dal ještě jedinou šanci a že ho necháš. Já chápu, že bys byl rád, kdyby jste na to přišli jako skupina, ale proč jste to neudělali už dávno? Čekali jste při tom průběžném čištění jen na to povolení od správy? To platí i o té uvadající činnosti, protože bez cizích skupin jste již nepodnikali v té době žádné větší akce např Ovčín atd. Takže za věta zase není až tak nepravdivá, ale dá se o tom všem polemizovat. Kdyby to bylo nutné.

Datum 03.02.2008 22:03
Vložil Igor Audy
Titulek Re: Re: Suchdolské Mysterium

Franci, oznamuji Ti, že nebudu již reagovat na další z Tvých výmyslů a zkreslování faktů, které ve svém webu bezostyšně stále uvádíš.

Datum 03.02.2008 20:10
Vložil Tomáš Svoboda ČSS 6-17 Topas
Titulek Suchdolské Mystérium
Ahoj Franci, nemůžu už nereagovat na tvé webové stránky. Máš je sice po grafické stránce velmi hezky zpracované, ale po stránce obsahu v článku Suchdolské Mystérium z 14.1. 2008 a následné články se nestačím divit co tam píšeš za bludy a jak ty bludy obhajuješ. Připomínky co ti poslal Igor Audy, přesně vystihují realitu. Nevím jak jsi přišel na to, že jsi byl hlavním organizátorem té akce na čištění z 22. – 24.11. 2002. Myslím, že účast na jedné akci nikoho neopravňuje se titulovat do této funkce. A jak ti již výstižně napsal Igor , jeskyňářství není prací jednotlivce, ale systematickou prací skupiny nebo skupin. Jeskyňář tvého formátu by to měl vědět lépe než já. Velice mě pobavilo, jak jsi v tomto článku napsal, že objevy vedly k přílivu nových sil do Topasu. Členem Topasu jsem od roku 2000 z toho jasně vyplývá, že je to totální nesmysl. Nekomentuji už vůbec Libora Láníka, který byl členem Topasu od roku 1995. Další blud jsou ty uhasínající speleologické práce na Suchdolských plošinách. Nevím, kde jsi k tomu došel, ale co vím z vlastní zkušenosti, tudíž od roku 2000, tak každou sobotu se koná nějaká ta akce. Poslední dva roky se o organizování těchto akcí v naší skupině starám já, a proto vím, že je to totální nesmysl. A naopak bych řekl, že aktivita v posledních letech spíše roste. Jen za moje působení ve skupině se bádalo na 8 lokalitách, a to i na lokalitě Kamenný ponor ( Ovčín ), který jsi Igorovi předhazoval. Snažíme se tyto prolongační práce vést systematicky a ne chaoticky.
Na závěr: Myslím, že webové stránky jsou dobrá věc, ale neměly by se zneužívat k přepisování historie. Franci myslím, že máš nemalé zkušenosti a znalosti, které jsou cenné
a měli by se nějakým způsobem předat budoucí generaci, sám využívám tvé znalosti, které jsi mě předal v oblasti virgulování. Velice si toho vážím a proto si myslím, že by jsi se měl vyvarovat těmto naprosto zbytečným výpadům, které ti tvoji práci jen znehodnocují.
Datum 03.02.2008 23:01
Vložil franci musil
Titulek Re: JESO a výroční schůze tří skupin...

Jasně Tomáši, už jsem si otřel mlíko z brady. Jak už jsem psal, větu jsem stáhl proto, že nebyla přesná a tučně jsem vyznačil co už tam bylo, protože jsem netušil, jak jsou lidi v krasu vztahovační (všimni si, že jsem nikoho nejmenoval). Že v tom chce Igor, nebo ty pokračovat je mi jedno. V mém webu je místa dost pro jakýkoliv názor, okomentuj si co chceš...

 

Diskusní téma: Suchdolské „Mystérium“ a okolnosti jeho objevu.

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.