Speleologie? Speleokomedie?...Všechno!

Seminář o Amatérské jeskyni

14.12.2009 18:30

Po delší odmlce opět u kláves. Ne, že by nebylo o čem psát, ale bylo potřeba to trochu urovnat. Dlouho sledovanou a očekávanou událostí byl 5.12.2009 seminář o Amatérské jeskyni. Událostí proto, že doba příliš nepřeje se sejít a otevřeně říci o své práci a o plánech do budoucna. Stejně tak není vůbec zvykem, že by státní úředník svolal amatérské jeskyňáře, aby měl (i všichni zúčastnění) v některých věcech jasno. Byl jsem na schůzku pozván i já, ale příliš jasno jsem neměl.  Myslím si, že podobné semináře mezi správou CHKOMK a jeskyňáři - amatéry by měly být aspoň jednou za dva roky. Proto, aby jsme prohlubovali navzájem důvěru, kterou mnozí z nás úspěšně a důmyslně podrývají.

Jak jsem seminář viděl a nevytrval do konce.

Seminář o Amatérské jeskyni nebyl veřejný. Protože se projednávaly otázky například komerčního provádění, což není tajné (viselo to pár hodin veřejně na jeskyňáři.cz), pořadatelé se obávali prudkých emocí a rozjitřených citů. První polovina projednávala jeskynní práce minulé a současné. Na jeskyni participují v současné době tři skupiny. Pustý žleb, Topas a Plánivy. Výčet práce (prezentace činnosti) byla taky na různé úrovni za posledních 10 let. Ale předpokládá se, že všichni sledují sborník Speleofóra, takže vědí o čem by byla řeč. Na závěr se předneslo o plánech do budoucna Plánivskou skupinou, protože jediná má na jeskyni vyjímku ze zákona. Takže si mohli zainteresovaní účastníci spokojeně poplácat po zádech. Účast ostatních byla zbytečná, nicméně stejně mohli přijít až po "O", kdy se projednávalo tzv. komerční provádění.

Tuto sekci začali zástupci CHKOMK sdělením o dvou projektech jisté společnosti s žádostí o komeční provádění v nich. Sdělil tako stanovisko správy o tom, že je zavazuje především zákon a starostlivost o jeskyně ze zákona plynoucí. Nic jiného. Informace přednesl i zástupce skupiny, jež dosud jako hospodářskou činnost komerci provádějí. Také byl krátký výklad báňského zákona a jeho možné aplikace v MK. Pokračoval zástupce komerčního provádění a prezentoval svoji čnnost i budoucí záměry. Zejména to byli "Fakta o komerčních exkurzích na území CHKOMK", ze kterých se dalo vyvodit, co a kde by měli všichni dělat. Dále jak je to komerční provádění všude ve světě dobře zařízené, jen v ČR ne. A taky argumenty o nepotřebě hranic, je-li dodržován tzv. vyšší morální princip a že objevitelství jeskyně namá žádnou oporu v zákonu. Vše zakončeno zprávou o ješitnosti a pohnutém lidském egu. Nic není vytrženo z kontextu, prezentované texty mám všechny a taky jsem nikoho nejmenoval. Viděli je všichni. Zda se skončí pouze u dvou projektů se do budoucna ukáže také.

Následovala diskuze, která se jevila rovněž tak trochu zbytečná pro nezainteresované jedince. Zejména když to vyznívalo tak, že je všechno v pořádku, dobře domluveno a jaksi se čeká na souhlas, eventuelně ovace účastníků semináře. Ale domluveno není nic. Rozhodnutí má padnout až v březnu. Je dobré vědět okolnosti, tudíž sedět na míse a slyšet, jak se k tomu osobně staví někteří jedinci.

I když byl seminář soukromý, nikde nebylo proneseno, že je tajný, nebo že se o něm nesmí mluvit a informovat. Tímto článkem mluvím sám za sebe, nikoliv za nějakou organizaci. Autoři jednotlivých příspěvků mají možnost prezentace v médiích. Možná, že někteří budou mlčet, protože se bojí, není však čeho. Nenechte se prosím ukřičet, ani ukecat. Diskutujte. A hlavně, nebyl jsem na semináři do konce, protože jsem ujížděl na jinou schůzi. Možná mi něco uniklo. Došlo-li tedy potom k nějaké katarzi, nebo jinému vyvrcholení, to opravdu nevím.

Fotografie ze semináře jsou od Oty Šimíčka.

Poznámka 17.12.09: Já bych ještě dodal, jednalo se o seminář, nikoliv o schůzi. Nedělaly se žádné zápisy, žádná oficiální prohlášení ani nepadly žádné závěry mimo ty, které jsme věděli už před ním. Tohle je pouze můj vlastní zážitek s proběhlou akcí a její atmosféru. Jsem nesmírně rád, že se uskutečnila, že jsem byl pozván a že ji mohu přetlumočit právě svým pohledem (ale to mohl kdokoliv).